Thuiswerken is heel gewoon geworden

Volgens de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden (NEA) van TNO en het CBS heeft twee derde van de Nederlandse werknemers afspraken gemaakt over thuiswerken. Die trend gaat waarschijnlijk niet meer verdwijnen. Maar welke verantwoordelijkheden voor thuiswerkers heeft u als werkgever? En met welke risico’s moet u rekening houden?

Zakenman werkt thuis zit achter zijn laptop en heeft een headset op
Nieuws
Datum: 14-05-2024

Thuiswerken is vooral populair omdat mensen daarmee een betere balans tussen werk en privé ervaren, blijkt uit de NEA-enquête. Ook vinden werknemers het vaak fijn dat ze ongestoord door kunnen werken en geven ze aan thuis productiever te zijn dan op kantoor. En de reistijd is een belangrijke reden om kantoor in te ruilen voor een thuiswerkplek. Dat scheelt gemiddeld bijna anderhalf uur per werkdag.

Ergonomisch verantwoord werken

Werken uw medewerkers regelmatig thuis? Ook dan bent u wettelijk verantwoordelijk voor een gezonde en veilige werkplek. Als u nalatig bent op dat vlak en uw medewerker krijgt vanwege de slechte thuiswerkplek gezondheidsproblemen, dan kunt u aansprakelijk gesteld worden. Zorg er daarom voor dat uw medewerkers thuis een ergonomisch verantwoorde werksituatie kunnen creëren. En voorkom psychosociale belasting door afspraken te maken over werktijden en werkdruk. U moet kunnen aantonen dat u zich actief heeft ingespannen om voor een gezonde thuiswerkplek te zorgen. Neem daarom de thuiswerksituaties van uw medewerkers ook op in uw RI&E.

Hoe ziet de thuiswerkplek eruit?

Het is misschien lastig dat u geen zicht heeft op de thuiswerkplek van uw medewerker. Goede afspraken over de inrichting zijn daarom cruciaal en ook enige vorm van controle is toestaan. U kunt bijvoorbeeld voorstellen dat er iemand langskomt voor advies over de hoogte van het bureau en de bureaustoel, de ventilatie, de verlichting en de werkhouding. Maar uw medewerker mag dat bezoek weigeren vanwege zijn recht op privacy. In dat geval kan een vragenlijst over de arbeidsomstandigheden thuis en eventueel foto’s van de thuiswerkplek u een beeld geven.

Cyberrisico wordt groter

Als er meer thuisgewerkt wordt, vindt er meer online verkeer plaats. Daardoor kan het cyberrisico toenemen. Geef daarom prioriteit aan digitale veiligheid. Tref technische beveiligingsmaatregelen en laat uw medewerkers awareness-trainingen volgen zodat ze weten waar ze op moeten letten en hoe ze phishing-mails herkennen. Als u een helpdesk inricht voor thuiswerkers kunnen ze direct verdachte zaken melden. Een tweestapsverificatie maakt het mailverkeer een stuk veiliger. En bespreek met ons welke cyberverzekering voor u relevant is.

Laptops goed verzekeren

Een laatste punt om aandacht aan te schenken zijn de laptops of andere apparatuur zoals tweede schermen, printers of headsets die uw medewerkers thuis gebruiken. Die bedrijfsmiddelen zijn vaak verzekerd op de inventarisverzekering, maar er is dan alleen dekking binnen het bedrijfsgebouw. Voor uitgeleende elektronica kunt u een zakelijke elektronicaverzekering afsluiten die ook buiten het bedrijfsgebouw van kracht is. Werkt een medewerker op zijn eigen laptop? Dan moet hij die zelf verzekeren. Maar u kunt die kosten wel vergoeden.

Veel thuiswerkers in uw bedrijf? Neem contact op met ons kantoor om te bespreken welke risico’s veranderen en welke verzekeringen u aan moet passen of af moet sluiten.

Heeft u een vraag of wilt u persoonlijk advies?

Heeft u naar aanleiding van informatie op deze pagina een vraag of wilt u persoonlijk advies? Vul dan het onderstaande reactieformulier in of neem contact met ons op. 

Wij nemen de regelgeving met betrekking tot de bescherming van uw persoonsgegevens serieus en hechten veel waarde aan de bescherming van uw privacy. Bekijk hier ons Privacy statement.

Stel ons gerust uw vraag

Algemeen: 023 525 8061
Schade: 023 525 0392
Zakelijk: 023 525 7017